Je werk is bij uitstek een plek waar presteren belangrijk is (of: wordt gevonden). Je bent constant bezig met doelen stellen, halen, bijstellen en evalueren. Dit alles in een omgeving waar vaak zaken veranderen, soms tegen je zin of verwachtingen in. Dan is het prettig dat je weet aan welke verwachtingen je moet voldoen, je een gevoel van controle over de situatie hebt en de taken uitvoert die bij jouw niveau passen. Is dat niet het geval, dan kan dat leiden tot het vervelende gevoel van onzekerheid.
Oorzaken van onzekerheid
Er zijn verschillende oorzaken voor onzekerheid binnen je werk. Niet weten aan welke verwachtingen je moet voldoen, veranderingen op de werkvloer of doorgroeien naar een nieuwe functie kunnen zorgen dat je je onzeker voelt over je eigen kunnen.
Denk bijvoorbeeld aan een periode met veel onduidelijke taken (‘waar moet ik aan voldoen?’, ‘Richt ik me wel op de juiste zaken?’). Maar ook wanneer je naar een nieuwe functie doorschuift kan onzekerheid ontstaan, in de vorm van imposter-syndroom (‘dit is niet zo moeilijk als ik dacht, doe ik het wel goed?’ ‘Houd ik niet iedereen voor het lapje?’)..
Gevolgen van onzekerheid
Dat alles kan er voor zorgen dat je niet prettig in je vel zit. Onzekerheid kan leiden tot uitstelgedrag (beter iets niet doen, dan fout doen), meer ziekteverzuim en een mindere kwaliteit van werk. Dat leidt tot nog meer onzekerheid, en zo is het vicieuze cirkeltje al snel rond.
Onzekerheid kan ook een behoorlijk vervelende impact hebben buiten je werk. Werk kost veel meer energie dan normaal, dat kan zorgen voor neerslachtigheid en een gebrek aan energie om buiten je werk om te ontspannen. Zelfs in het weekend, wanneer je op zondag met een knoop in je maag wakker wordt omdat je maandag weer aan de slag moet.
Niet erg prettig. Op z’n minst gezegd.
Tips over onzekerheid
Gelukkig zijn er wel een aantal tips die we je mee kunnen geven om met onzekerheid om te gaan, of de oorzaak nu meer extern, of intern, ligt.
We hebben er een aantal hieronder voor je op een rijtje gezet, tien om precies te zijn. (Ben jij nou nooit onzeker over jezelf, lees de tips dan toch door en help een collega die wel een duwtje in de goede richting kan gebruiken).
1. Geduld
Om maar te beginnen met een inkoppertje: geduld is écht een schone zaak. Als je onlangs een promotie of nieuwe baan hebt gekregen en je voelt je onzeker, dan is de kans groot dat je niet aan je eigen verwachtingen voldoet. Dit is een normaal onderdeel van het proces van het leren van een nieuwe rol. Naarmate je je meer op je gemak voelt in de rol, zul je je waarschijnlijk zekerder voelen.
2. Wees proactief
Klinkt nu al tegenstrijdig met punt 1, maar het is wel degelijk belangrijk om soms snel actie te ondernemen. Als je bang bent dat je niet aan de verwachtingen voldoet, onderneem dan actie en vraag bijvoorbeeld je manager. Weet je niet zeker of jouw aanpak de juiste is, overleg dan met een collega. Op die manier zorg je voor helderheid omtrent je functioneren en stem je jouw werkwijze af met je collega’s.
3. Richt je op zaken die je wel kunt controleren
Wanneer er veel verandert binnen je functie of omgeving kan het gevoel geen controle te hebben voor onzekerheid zorgen. Richt je op zulke momenten op zaken die je wél kunt controleren: taken die je op korte termijn moet afronden bijvoorbeeld. Bedenk ook: je kunt niet controleren hoe een ander reageert, wel hoe jij reageert.
4. Blijf werken aan je zwakke punten
Als je onzeker bent kan het verleidelijk zijn over je zwakke punten heen te kijken of ze weg te stoppen (immers, wie heeft er nou nóg meer onzekerheid nodig), maar het loont juist om ze wel te (h)erkennen en er aan te werken. Wanneer je zwakke punten verbeterd, heb je op termijn minder om onzeker over te zijn. Een heuse win-win situatie!
5. Zoek ontspanning
Wanneer je ontspant en de stress van werk even van je af laat glijden helpt dat weer wat energie terugkrijgen. Ook kan het je een nieuw, fris perspectief bieden op je situatie.
6. Focus op je successen
Het is makkelijk om te vervallen in een denkpatroon waarbij je alleen de negatieve dingen ziet (gemiste deadline, spelfouten, gemiste kansen), maar natuurlijk gaan er ook gewoon dingen goed. Vergeet dat niet, en leg er de nadruk op.
7. Zet je talenten in
Leg de nadruk op datgene waar je talent voor hebt. Probeer dat in je werk, maar ook buiten je werk je talenten inzetten (denk aan hobby’s, vrijwilligerswerk etc.). Als je doet waar je van nature goed in bent helpt dat zelfvertrouwen te winnen.
8. Blijf in contact met je collega’s
Zorg dat je (positief) contact onderhoudt met je collega’s. Contact met anderen is een goede manier om te ontspannen, te peilen hoe je omgeving over bepaalde zaken denkt en om te voorkomen dat je geïsoleerd raakt (daar is nog nooit iemand beter van geworden).
9. Relativeren kun je leren
Onthoud dat je niet de enige bent die (wel eens) onzeker is. En dat het niet het einde van de wereld is als je even het gevoel hebt dat werk niet zo soepel gaat
10. Bekijk het positief
Onzekerheid is ook een teken dat je dingen doet die (net) buiten je comfortzone liggen. Je bent dus bezig nieuwe dingen te doen en aan te leren. Dat is iets waar je trots op mag zijn. Met een beetje geduld (punt 1!) gaat dat gevoel vanzelf ook weer weg en neem je dus nieuwe ervaring en kennis mee de toekomst in.
Hopelijk heb je wat aan deze tips als jij met onzekerheid te maken hebt. Heb je het gevoel dat het echt tegenzit en de enige oplossing is om van omgeving te veranderen, zoek dan eens contact met een van onze consultants, wie weet kunnen zij je helpen naar een functie waar jij je wel helemaal tot je recht komt.
Heb je zelf wel eens met onzekerheid te maken gehad, en wat deed je toen? Laat het weten in een reactie onder dit artikel.