Op het jongste congres van de Vegro, de hulpmiddelenleverancier, hield Martijn Aslander een interessante en tegelijkertijd verwarrende lezing over het thema Communiceren is verbinden. Hij beweerde dat de meeste grote concerns binnen nu en pakweg vijftien jaar van het speelveld verdwenen zullen zijn. Ze zijn niet meer nodig omdat mensen via geavanceerde internetverbindingen sneller en handiger hun zaken onderling wel kunnen regelen, buiten die organisaties om.
Hij gaf aan, dat de technologische vernieuwingen heel hard gaan. Zo zou de opslag van gegevens via DNA ketens de opslagcapaciteit oneindig veel groter maken. Eén gram DNA heeft net zoveel informatie in zich als zeven pallets volgeladen met cd’s zo beweerde hij. De nieuwe maatschappij is er een, die informatie en de uitwisseling daarvan vrijwel gratis maakt.
Dat merk je. Een van de eerste groepen die ermee te maken kreeg was de foto industrie. Digitale camera’s maakten fotorolletjes overbodig. Kodak heeft het geweten. Een tweede groep die er genadeloos mee te maken kreeg was de platenindustrie. Spotify maakt cd’s vrijwel overbodig. We zien het nu bij de detailhandel. Ook de hotelbranche krijgt ermee te maken: Airbnb is een hele nieuwe vorm van logeren en bijzonder succesvol. Nog heeft de taxibranche de komst van Über weten tegen te houden, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
En dan, als klap op de vuurpijl lanceerde Ali Nikam onlangs zijn nieuwe internetfaciliteit Bunq, die een belangrijk deel van de functie van banken gaat overnemen. In een commentaar op deze ontwikkeling duidde Jeroen Smit onlangs in De Wereld Draait Door deze ontwikkeling als volgt: Internet kills the Middleman: alle mensen en organisaties die als functie hebben te bemiddelen tussen vraag en aanbod worden overbodig want internet kan het sneller en effectiever.
Wat betekent dat voor bureaus in werving en selectie, ook een soort middleman?? Worden ook die overbodig? Geldt ook daar dat internet deze functie gaat overnemen? Bij Matchpartner hebben we de toenemende rol van internet in onze branche heel goed begrepen. Geavanceerde internetsystemen zullen vraag en aanbod naar arbeid veel sneller en effectiever bij elkaar brengen, net zoals dat in de boekenbranche, de reiswereld en in de taxiwereld gebeurt en wij werken daar aan mee.
Er is ooit een besef ontstaan, dat álle mensen van de hele wereld maar zes handdrukken van elkaar verwijderd zijn. Voorbeeld: ik druk regelmatig de hand van mijn schoonzus, die ooit de hand drukte van de paus, die ooit de hand van Obama, die ooit de hand van Poetin: ik ben dus vier handdrukken verwijderd van Poetin. Niet dat ik daar nou trots op ben, maar toch!! Zes verbindingen en je bent bij de hele wereld. En internet werkt zo!! Daarom ook de naam van het nieuwe bedrijf dat nauwe banden onderhoudt met Matchpartner: “Six Degrees”. Mensen sneller verbinden, ook in de sfeer van werving!!
Echter, naast de werving is er ook nog de selectie. Ook daar zijn er een aantal objectiveerbare criteria die als hulpmiddel kunnen dienen. Maar uiteindelijk gaat het toch om samenwerking tussen mensen. Die met elkaar door een deur moeten kunnen en gezamenlijk een goede werksfeer moeten creëren en gezamenlijk een product of dienst moeten creëren. En dan daar begint het werk en het vakmanschap van de adviseur, dat niet valt te automatiseren.
Geschreven door: Jules de Vries
Op persoonlijke titel geschreven
Lees hier Jules’ eigen bijdrage aan het symposium, “Vier gewetensvragen over zorg”
De Informatiemaatschappij
Terug naar nieuwsoverzicht
Columns
19-01-2016