Waarom Werken bij de Gemeente niet saai is: 5 Voordelen op rij

Geschreven door:
Susanne Goor
08-05-2024

Werken bij de gemeente is toch saai? Het idee van ambtenaren in muisgrijze pakken, een bureaucratische omgeving en stapels papierwerk is voor menig werkzoekende reden om deze branche links te laten liggen.  Maar moeten we dat stereotype beeld niet eens bijstellen? Werken bij de gemeente kan namelijk juist heel dynamisch zijn. Je kan écht van betekenis zijn in een maatschappij, die jou kennis en hulp heel goed kan gebruiken.

Bij Matchpartner bieden wij diverse vacatures aan binnen o.a. : Sociaal Domein en Fysiek Domein. Dit is waarom wij 5 voordelen voor je op een rij hebben gezet en je laten zien waarom werken bij de gemeente allesbehalve saai is.

Wat zijn de voordelen van werken bij de gemeente?

1. Betekenisvol Werk

Een gemeente stelt het belang van de inwoners en ondernemers centraal. Doordat je midden in samenleving staat heb je de kans om direct invloed uit te oefenen op de gemeenschap. 
Werk je binnen het Fysiek Domein, dan denk en werk je mee aan stedelijke ontwikkeling of milieu- initiatieven. Binnen het Sociaal Domein leg je verbinding met de inwoners en elke actie die je onderneemt heeft een tastbare impact op hun leven.

De impact die je hebt met het helpen van inwoners en het verbeteren van de leefbaarheid in jouw stad of dorp is uniek.

2. Diversiteit aan mogelijkheden

Werken bij de gemeente biedt een breed scala aan carrièremogelijkheden. We noemden net al even 2 domeinen waarbinnen je werkzaam kan zijn, maar we diepen deze en andere mogelijkheden wat verder voor je uit. De domeinen en benamingen kunnen per gemeente verschillen, maar in de basis kunnen we uitgaan van gemiddeld 3 domeinen. We nemen splitsen hier het Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening op, zodat de diversiteit aan mogelijkheden zichtbaarder wordt.

Domein Bedrijfsvoering: 

Het Domein Bedrijfsvoering ondersteunt en geeft advies aan de interne organisatie. Zo kan een gemeente optimaal functioneren. Denk hierbij aan taken als administratie, financiën, personeelszaken en facilitair beheer. In deze functies kun je bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het agendabeheer voor diverse teamleden, het verwerken van betalingen, het ondersteunen bij trainingen en ontwikkelprogramma’s  of het regelen van kantoorbenodigdheden. Kortom, je helpt ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Deze afdeling is een onmisbare kracht. 

Domein Dienstverlening

Binnen dit Domein heb je direct contact met klant van de gemeente. Een dienstverlenende functie waarin je via de balie, telefoon of online contact hebt met de burger of onderneming. Of het nu gaat om verstrekken van informatie, een vergunning verlenen of een paspoort uitgeven, alles draait om persoonlijke service en ondersteuning.

Fysieke Domein

Het Fysieke Domein houdt zich bezig met Ruimtelijke Ordening, Infra en Recht. Hier creëer en onderhoud je de leefbare en functionele omgeving voor de inwoners. Zo stel je bestemmingsplannen, bekijkt bijvoorbeeld of projecten passen in de omgeving en of het beleid gevolgd wordt. Het domein omvat functies op het gebied van verkeersplanning, bouw- en woningtoezicht, gebiedsontwikkeling, vergunningverlening etc. In deze functies worden plannen mede door jouw toedoen werkelijkheid. Jij helpt dus mee met het vormgeven van je directe omgeving!

Sociaal Domein

De domein naam spreekt al voor zich. Alles waarin de gemeente de burger kan ondersteunen op het gebied van werk, inkomen, welzijn, integratie, opvoeden en opgroeien valt binnen dit domein. In deze functies moet je vaak maatwerk leveren en moet je per situatie kijken naar de beste oplossing. De diversiteit aan functies is groot. Van ondersteuning bieden aan bewoners in een bepaalde wijk of buurt, tot hulp bieden aan mensen met financiële problemen. Alles draait hier om zorg aan kwetsbare groepen en het bevorderen van het welzijn.

Of je nu dus geïnteresseerd bent in stadsplanning, juridische zaken, financiën, technologie, sociale diensten, of milieubescherming, er is voor elk wat wils. Elke gemeente pakt deze zaken op een andere manier op.  Bij Matchpartner kunnen wij je helpen om bij jouw vaardigheden en werkwijze de best passende vacature te vinden. Bekijk alle vacatures of neem contact met ons op.

 

3. Dynamische Werkomgeving

Zoals je dus kan opmaken uit de uitleg over de verschillende domeinen is de werkomgeving bij de gemeente vaak verrassend dynamisch. Geen dag is hetzelfde. Omdat iedereen vanuit een expertise werkt is er vaak veel kennis aanwezig, is er interesse en overlapping in elkaars projecten. 

Een constante stroom van nieuwe projecten, beleidsuitdagingen en interacties met diverse belanghebbenden: van collega's tot lokale bewoners en bedrijven. Deze diversiteit houdt het werk fris en boeiend, en biedt altijd nieuwe mogelijkheden om te leren en te groeien.

4. Innovatie en Verandering

In deze veranderende wereld waarin iedereen zich moet aanpassen geldt dit ook voor gemeenten. Delen van kennis, ideeën en het aangaan van samenwerkingen zijn hierin van essentieel belang. Als medewerker word je vaak betrokken bij innovatieve of technologische projecten. Denk aan Smart City initiatieven of initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Hou je van out-of-the box denken of los je graag complexe problemen op, dan kan je hierin helemaal je ei kwijt.  

5. Werk-privébalans

Een goede werk-privébalans en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak belangrijke redenen waarom werken bij de gemeente aantrekkelijk is. Maatschappelijke relevantie, doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden, zelfstandig werken en vaak de mogelijkheid om je eigen tijd in te delen zijn daarnaast de voordelen, die maken dat het een boeiende en lonende keuze is om bij een gemeente aan de slag te gaan.

Dus, als je op zoek bent naar een baan waarin je echt het verschil kunt maken en tegelijkertijd kunt groeien, overweeg dan eens om je talenten in te zetten voor jouw lokale gemeente. 
Matchpartner kan jou daarbij helpen: door naar jouw achtergrond, ambitie en ideeën te kijken in plaats van alleen naar je CV. We zoeken graag met je mee. Neem contact met ons op en ontdek hoe leuk, inspirerend en zinvol werken bij een gemeente is!

Wat is de beste manier om te solliciteren bij een gemeente?

Wij kunnen ons voorstellen dat solliciteren bij een gemeente je kan ontmoedigen. Dit kan komen door de taalvorm van de vacature of het idee dat je gaat solliciteren bij een logge, trage organisatie. Net als bij iedere andere organisatie of bedrijf waar je solliciteert is voorbereiding het halve werk. Een paar tips om goed voor de dag te komen:

  • Lees de website van de gemeente eens door. Wat is hun visie, wat zeggen medewerkers over het werken bij deze gemeente en wat zijn de huidige ontwikkelingen binnen jouw expertise.
  • Een inkoppertje, maar toch benoemen we deze graag. Lees ook de vacature goed door en begrijp wat er van je verwacht wordt. Haal in je motivatiebrief voorbeelden aan uit je werkverleden, die van toepassing kunnen zijn in de gevraagde functie. 
  • Vergeet niet om eventuele vereiste documenten, zoals diploma's of certificaten, toe te voegen aan je sollicitatiebrief en kijk of je CV up-to-date is!

Hoe kan Matchpartner jouw helpen?

Wil jij graag begeleiding in het vinden van de juiste match voor jou? Of ben je ZZP-er en zoek je een leuke uitdagende opdracht bij een gemeente? 
Met ruim 20 jaar ervaring in de arbeidsbemiddeling hebben wij een groot en gevarieerd netwerk. Onze consultants zijn mensen uit het vak en kunnen zich goed inleven in wat voor jou belangrijk is. Graag maken we kennis met jou en kijken we naar jouw wensen, vaardigheden en situatie om tot een mooie match te koemn. Bekijk ons vacatureoverzicht of neem contact met ons op!
 

U kunt alleen op dit artikel reageren indien u bent ingelogd
Geen reacties

Vind de ideale baan binnen jouw specialisme

Vind de baan die bij jou past binnen jouw specialisme of bekijk hier ons gehele vacature aanbod